Zaloguj się do konta

Węzły wędkarskie - Podstawowe węzły wędkarskie

Początek wędkarstwa nie zaczyna się od zdobycia uprawnień, zakupu sprzętu, ale od sprawnego wiązania tak ważnych i wielce pomocnych w tym hobby, węzłów wędkarskich. Z pewną trudnością zabieramy się za ich wiązanie, a w szczególności, gdy używamy plecionki, która nie ma takich właściwości plastycznych jak żyłka. Mam tutaj na myśli rozciągliwość i podatność na kształtowanie. Jeszcze trudniej jest przy niskiej temperaturze, kiedy mamy lekko zdrętwiałe palce, a i żyłka czy plecionka ma troszeczkę zmienione przez to właściwości. Dobry węzeł to podstawa również naszego sukcesu.

Czasami zdarzyło mi się, że ryba zeszła razem z haczykiem, bo był źle zawiązany. To przypon pękł na pętelce lub na węźle, który powinien być solidny i wytrzymały. Wiele firm produkujących żyłki i plecionki, oprócz danych dotyczących wytrzymałości liniowej żyłki czy plecionki, podaje również wytrzymałość na węźle. Ale czy wiemy na jakim? Jest ich przecież sporo. Pragnę przybliżyć tutaj tylko kilka podstawowych i moim zdaniem nie sprawiających kłopotów w wiązaniu.

Zacznę od tych do wiązania krętlików, krętlików z agrafkami, przyponów szczupakowych, czy też przynęt takich jak woblery oraz haczyków z oczkiem, na bazie których wyrabiamy również sztuczne przynęty takie jak muchy, nimfy i inne. Najprostszy z nich to PALOMAR. Jest również jednym z najmocniejszych węzłów o prawie 100% wytrzymałości liniowej żyłki. Naprawdę, jego zawiązanie zajmuje niewiele czasu i jest przeze mnie najczęściej stosowanym węzłem wędkarskim. Szczególnie gdy na kołowrotku mam plecionkę. Drugim z nich, o lepszej wytrzymałości, ale nieco bardziej skomplikowanym w wiązaniu jest HALF BLOOD. Najmocniejszym jest jednak GRINNER, ale i najtrudniejszym do zawiązania. Wszystkie te węzły wędkarskie są dobre, jednak co do ich stosowania każdy musi się przekonać osobiście.

Wielu wędkarzy stosuje stopery gumowe do zestawów spławikowych i gruntowych. O ile w zestawie gruntowym taki gumowy stoper nie sprawia kłopotów przy zarzucaniu zestawu, o tyle przy zestawie spławikowym może czasami doprowadzać do szewskiej pasji. Stoper czasami blokuje się o przelotki lub zahacza o kabłąk. Powoduje to niejednokrotne zgubienie przynęty lub jej naderwanie. Bardzo przydatnym i dobrym węzłem jest STOP. Nie dość, że jest niewielki, to daje łatwo się przesuwać i nie powoduje skręcania żyłki jak stoper gumowy, mocno zaciśnięty na żyłce. Jeżeli nasze oczko jest zbyt duże i może powodować prześlizgnięcie się węzła, możemy zastosować koralik, który bezwładnie będzie przesuwał się po żyłce.

Innym bardzo przydatnym w wędkarstwie węzłem jest węzeł przy pomocy, którego możemy połączyć zerwane fragmenty żyłki czy plecionki, w momencie gdy nie posiadamy zapasowej szpuli lub do montowania zestawu muchowego. Łączenie poszczególnych jego części, w zależności od sposobu łowienia, nie jest czasochłonne. Takim to węzłem jest BLOOD. Wytrzymały, szybki i prosty do zawiązania.

Na koniec pozostawiłem węzeł służący do wiązania haczyków z łopatką, czy jak inni mówią kopytkiem. Jest łatwym w wykonaniu węzłem o dobrej wytrzymałości. Stosuję go od samego początku i jest pierwszym węzłem jakiego nauczyłem się wiązać. A mianowicie chodzi o SPADE END. Najważniejsze jest aby przy jego zaciskaniu, żyłka przyponu przechodziła z przodu łopatki. W przeciwnym wypadku nasze zacięcia będą nieskuteczne.

Poniżej znajdziecie zdjęcia obrazujące sposoby wiązania omawianych węzłów. Cierpliwość i spokój pomoże Wam opanować wszystkie. Będziecie wtedy wiązać je z zamkniętymi oczami. A Ci co już umieją, mogą jedynie sobie przypomnieć ich nazwy.

Opinie (44)

withanight88

Mi sie podoba , b. dobry artykuł daje 5 [2009-11-02 09:29]

stiven 48

Podam strony na których można sobie pocwiczyc robienie węzłów i przeanalizowac ich potrzebę. Za wpis daję 5. http://www.kowalewopomorskie.wedkuje.pl/media/index.php?pokaz=kontent&idKontent=1071&MediumID=323 http://www.balsax.com/pl/index.php?page=5 [2009-11-02 10:44]

adler

Bardzo dobrze . Takie sprawy należy przypominać co pewien czas , bo młodsi koledzy nie mają za bardzo jeszcze wiedzy gdzie takich wiadomości podstawowych szukać , a i starsi sobie przypomną . Ode mnie 5 . [2009-11-02 10:55]

użytkownik

Bardzo dobry pomysł i sposób prezentacji. Brawo. [2009-11-02 11:26]

Kiris

Bardzo dobry artykuł poparty czytelnymi, przejrzystymi rysunkami. Zawsze warto je przypominać i czasami cwiczyc ich wiązanie. U mnie 5 .Pozdrawiam [2009-11-02 12:26]

tomekd125

Super pomysł z tym tematem.Wiem że przyda się początkującm wędkarzom ,i tym starszym też.Pozdrawjam no i oczewiście +5. [2009-11-02 12:36]

użytkownik

Proste, skuteczne i potrzebne. Bardzo czytelnie opisane i prezentacja nie budząca wątpliwości, nawet dla nie dośiadczonych. Gratki i pozdrawiam! Uczciwie zapracowałeś na *5* [2009-11-02 14:41]

Norbert Stolarczyk

Bardzo dobry artykuł, piąteczka przyznana :) Ja głownie używam węzła PALOMAR zawiązanie jego jest realne nawet jedną ręką dla mnie podstawowy i nie zastąpiony.Polecam wszystkim ludziom z problemami ruchu kończyn górnych, to naprawdę jest do zawiązania nie ma czym się stresować. [2009-11-02 15:07]

użytkownik

Warto znać te węzły i stosować je w praktyce. [2009-11-02 15:07]

tomaszl888

Fajny artykol,masz 5,ja najczesciej stosuje polomar,kiedys stosowalem grinner ktory moze i był mocniejszy ale troche ciezej go sie wiąże,podczas zaciskania go trzeba ciagnac zylke w trzech kierunkach rownoczesnie i z taka samą silą i dlatego nie zawsze za pierwszym razem wychodzi. [2009-11-02 15:19]

Petrys

dobry artykół daję 5 :D ja potrafię dużo węzłów nie tylko tych wędkarskich :D pogólnie ok 60 umiem ;d ale chętnie uczę też zaczynających przygodę z węzłami ;D połamania kija życzę :D [2009-11-02 16:18]

użytkownik

Z tego co widzę, całe życie stosuję węzeł "HALF BLOOD". Ale jest skuteczny tylko przy grubszych linkach. Średnica 0,18 i cieńsze zawsze szybko się rwie niezależnie od ilości zwojów. Dobrze, że taki tekst powstał. Daje "5" [2009-11-02 17:03]

łysy wąż

Podstawowa wiedza, ale bardzo przydatna w wędkarstwie. Kiedyś, gdy byłem małym chłopakiem straciłem kilka rybek z powodu źle zawiązanego haczyka. I wtedy się nauczyłem pierwszych węzełków. Za przypomnienie oczywiście piona ;-) [2009-11-02 17:11]

MYQ79

Brdzo dobry artykuł...Krótko zwięźle i na temat :) najważniejsze aby czasami poruszać takie tematy bo każdemu z nas przyda się lekcja przypominająca a i początkujący wędkarze nie muszą długo szukać takich porad ;) oczywiscie 5 [2009-11-02 17:16]

bonek18

no przyda się teraz dla spinningistów, którzy czasem zrywają przynęty.Ja akurat wiąże jescze innym sposobem. [2009-11-02 17:26]

kazik

Masz piątkę za poruszenie tak ważnego tematu jakim są węzły wędkarskie. Okres zimowy powinni poświęcić (ci co nie umieją) na naukę wiązania , aby na wiosnę potrafili prawidłowo wiązać najbardziej potrzebne węzły nawet po ciemku . Skupiłeś się na kilku węzłach , może i prostych i łatwych nauczenia . Jedynie nie bardzo mi się podobają nazwy tych węzłów jakby : cytuję słowa Reja - Polacy nie gęsi i swój język mają . Powinniśmy przy nazwach obcych jednak umieszczać nazwy polskie dbając o mowę polską i wiele to by ułatwiło tym co dopiero zaczynają . To jest mała sugestia i nie wnosząca do oceny całego artykułu . [2009-11-02 17:32]

mirek2000

Bardzo dobry pomysł. Przyda się tym którzy rozpoczynają swoją przygodę z wędkarstwem. Pozdrawiam ode mnie 5. [2009-11-02 17:48]

marcino

Daje 5 . Fajny opis , zdjęcia czego więcej , a polskie nazwy . Każdemu się przydadzą twe porady. Jedni dla przypomnienia inni dla nauki. Nieraz zapominamy o podstawach . Pozdrawiam i taaaaakiej ryby życzę :) [2009-11-02 19:08]

użytkownik

Jak to mówią: Krótko węzłowato:) ***** [2009-11-02 19:34]

wedkarz

Ciekawy artykuł , ja umiałem chyba 4 sposoby . teraz już znam 7 .. Pozdrawiam .. 5 [2009-11-02 19:35]

kostekmar

Drodzy koledzy po kiju. Jak wiemy duży wkład w żeglarstwo i wędkarstwo mają Anglicy. Ponazywali sprytnie różne węzły, czasami od nazw własnych twórców itp. Jak Waszym zdaniem brzmi "węzeł krwi", "węzeł półkrwi". Prawda, że dziwnie. Dlatego pozostawiłem tak, bez tłumaczenia. A i pewnie znalazłoby się mnóstwo kolegów krytykujących dane tłumaczenie. Pozdrawiam [2009-11-02 19:40]

marcino

To że ktoś oceni negatywnie jest pewne , pewne jest to ile osób tyle poglądów . Artykół o nazwach polskich ciekawy będzie - nie tylko o węzłach i pewnie uda ci się jak ten . :) [2009-11-02 20:13]

użytkownik

Są jeszcze haczyki z łopatką? [2009-11-02 20:57]

kostekmar

Nie wiem co kolega ma na myśli? Jeżeli chodzi o nazwę to jest to moja interpretacja i pisałem łopatką, kopytkiem itp., aby dotrzeć do wyobraźni młodych ludzi. I wiem, że to bardziej przemawia niż jakieś wygórowane, fachowe nazewnictwo. No chyba, że pisać haczyk inny niż oczkowy, kiełżowy itp.? I dalej - QUESTIONS MARK. [2009-11-02 21:07]

użytkownik

Daję 5, bardzo przydatne:) [2009-11-02 21:08]

Slyder

Super artykuł.Na pewno pomoże młodszym kolegom po kiju,a i tym starszym przypomni jaka to frajda samemu zawiązać haczyk!Piąteczka i pozdrawiam. [2009-11-02 21:37]

użytkownik

Zaprezentowany sposób wykonywania węzłów przedstawia jedynie wiązanie żyłki, linki do oczka.Nie ma tu prezentacji wykonywania węzłów do wiązania haczyków z łopatką, których stosowanie przez wędkarzy mieści się przecież w największym zakresie. [2009-11-02 22:17]

użytkownik

Wszystko oki Mariusz. Tylko te obce nazewnictwo. Ja stosuję węzły baryłkowy i zderzakowy. Czyli które ? [2009-11-03 02:58]

kostekmar

kol. apuus - jest takowy. To SPADE END, tylko czytać dokładniej. Wiem, że jest jeszcze więcej. Zaprezentowałem tylko podstawowe i najłatwiejsze moim zdaniem. [2009-11-03 07:34]

506058557

Do kostekmar , są polskie nazwy węzłów np.Blood to najzwyklejszy węzeł baryłkowy,którego używam od lat. [2009-11-03 08:17]

506058557

Oj zapomniałem za artykuł oczywiście pięć,pozdrawiam. [2009-11-03 08:25]

2780plox

Witajcie Koledzy wędkarze Wydaje mi się, że niektórzy zbytnio się czepiają. Każdy z nas ma swoje węzły, które stosuje. I naprawdę nie jest tak ważne jak on się nazywa, lecz jak jest skuteczny. Najważniejsze czy nie spłaszcza żyłki. Przypomnienie sposobu ich wiązania jak najbardziej potrzebne. Za całość - 5. Pozdrawiam. [2009-11-03 12:15]

użytkownik

Zgadzam się z kolegami że artykuł potrzebny i jak najbardziej pomocny, niezależnie od tego kto ile ma lat i jaki stopień wtajemniczenia do tej pory osiągną. Ktoś z kolegów napisał że autor artykułu nie zaprezentował węzła na haczyki z tak zwaną łopatka. Otóż jest taki węzeł i wystarczy tylko rozwinąć zdjęcia w galerii żeby się z nim zapoznać. Przyznam że jest to dobry sposób wiązania i ja go stosuje dość często. Kolega 2780plox ma racje... koledzy po kiju trochę za bardzo się czepiają o nazwy owych węzłów. A przecież nie to jest najważniejsze w tym wszystkim. Pozdrawiam i 5 za artykuł. [2009-11-03 14:47]

The Piterson12345

Ten artykuł przyda się z pewnością wszystkim wędkarzam. Tym poczatkójacym jak i doświadczonym . daję 5 [2009-11-03 20:28]

radzio80

Bardzo doby artykuł już kilka razy ryba pokazała mi płetwę ogonową przy samym podbieraku z powodu słabego węzła...dobra idę ćwiczyć wiązanie i piąteczka ode mnie [2009-11-04 09:07]

Edel

Przyłączam się do wypowiedzi Apuusa. Opis węzłów jest OK, ale brakuje opisu węzłów na haczykach z końcówką łopatkową, które ostatnio są częściej używane ze względu chyba na większą podaż. Być może ich nie znasz, i masz do tego prawo. Myślę, że któryś z kolegów podejmie ten temat i przedstawi obrazowo jak wiązać tego typu haczyki. Na szczęście w sklepach wędkarskich można kupić gotowe zestawy.Pozdrawiam. [2009-11-04 09:31]

kostekmar

Odnoszę wrażenie, że niektórzy nie czytają uważnie. Przedstawiłem taki węzeł, a sposób wiązania też jest pokazany tylko należy wyświetlić całą galerię zdjęć. [2009-11-04 09:42]

Edel

Masz rację !! Nie obejrzałem wszystkich zdjęć z galerii i stąd ta błędna uwaga. Jest jednak coś w tym powiedzeniu, że " spieszyć się należy powoli ". Pozdrawiam. [2009-11-05 11:39]

skoczek92

Warto znać bo czasami jesteśmy źli na samych siebie jak się rybka zerwie :d [2009-11-05 12:40]

bobart

Fajnie, że ktoś napisał taki artykuł odnośnie węzłów wędkarskich. Ja kiedyś szperałem po internecie aby coś znaleźć jakąś stronę odnośnie węzłów i doszedłem do takiej fajnej strony. Jest łatwa w obsłudze, bo poprostu klikasz na wybraną nazwę węzła i wtedy pod spodem pokazują się obrazki z poszczególnymi fazami wiązania węzła. Nawet jak ktoś jest wytrawnym wędkarzem to warto sobie od czasu do czasu przypomnieć węzły bo jak wiadomo wszysko co rzadko się używa to niestety ale powoli się zapomina. A więc polecam ten link jako lektórę na długie jesienne wieczory http://www.balsax.com/pl/index.php?page=5 [2009-11-05 19:19]

użytkownik

..węzły które omawiasz ja stosuję od czterdziestu lat , nauczył mnie ojciec ,artykuł bardzo przydatny dla młodych wędkarzy ...piątka....pozdr.... [2009-11-11 16:17]

sawka

Mi tez się podoba i tez daję ***** gwiazdek. Właśnie szukałem takiego artykułu. A tu spadł z nieba taki. Pozdrawiam i życzę miłego i przyjemnego wiązania :) [2010-02-07 13:05]

użytkownik

5 [2013-05-20 17:45]

użytkownik

Pisze Pan, że Palomar ma niemal 100% wytrzymałości liniowej żyłki. Następnie, że węzłem o lepszej wytrzymałości jest węzeł Half Blood a najmocniejszy jest Grinner. Rozumiem, że Grinner ma ponad 100% wytrymałości liniowej żyłki. Proszę wyjaśnić na jakiej podstawie podał Pan wytrzymałość węzła w procentach albo z jakiego źródła Pan korzystał. [2018-10-14 11:23]

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze Internautów.

Czytaj więcej

Węzły wędkarskie

W drugiej części pokażę początkującym adeptom sztuki wędkarskiej ora…

Społecznościowy Portal Wędkarski wedkuje.pl
2008 - 2024