Zaloguj się do konta

Sygnalizatory - jak wybrać?

Sygnalizatory dźwiękowe stały się stałym elementem wyposażenia wędkarza. Bardzo ułatwiają łowienie zarówno w dzień jak i w nocy. Wędkarze znajdują coraz to nowe ich zastosowania. Ja bardzo często stosuję już sygnalizatory dźwiękowe, jako wskaźnik do sygnalizacji brań drapieżników i w metodzie „drgającej szczytówki”!. Wydawać by się mogło, że przez ostatnie 10 lat z wyjątkiem kosmetycznych zmian kształtu obudowy i wprowadzeniu dodatkowej regulacji sygnałów powiadamiania niewiele się w ich konstrukcji zmieniło. Nic bardziej mylnego. Naprawdę warto zapoznać się pewnymi własnościami technicznymi sprzętu zanim zdecydujemy się na jego zakup. Wędkarze preferujący krótkie jednodniowe wyprawy stosują z zasady najprostsze modele. Miłośnicy kilkudniowych zasiadek używają bardziej rozbudowanych modeli. Wielu z nich przekonało się do stosowania centralek. Coraz częściej wybierane jest właśnie to rozwiązanie. Ale czym się kierować przy zakupie oprócz ceny?

Zawsze powinniśmy brać pod uwagę wszechstronność zastosowania. Nigdy nie ma pewności, że bardziej rozbudowany model może nam być w wędkowaniu niedługo bardziej przydatny. Dlatego lepiej zebrać kilka złotych więcej i mieć rezerwę zastosowania. W zeszłym roku po dłuższym zastanowieniu nabyłem produkt Videotronic Nova, bo to nasz krajowy producent. Nie bez znaczenia dla mnie też był serwis na miejscu w wypadku awarii. Na wyrobach z serwisem zagranicznym „przejechałem” się niestety kilka razy. Przejrzałem ofertę firmy wierząc, że stosuje ona najnowsze rozwiązania w tzw. militarnym standarcie. Póki co sygnalizator pomimo intensywnej eksploatacji, często w ciężkich warunkach pogodowych działa jak dobrej marki zegarek. Bez zarzutu! Już przy zakupie, co do solidności i estetyki wykonania nie miałem zastrzeżeń. Wybrałem wersję z centralką, bo strasznie spodobał mi się kolorystyczny podział brań na poszczególne wędki.

Co brałem pod uwagę przy zakupie?

Centralka do sygnalizatora - niewielka, estetyczna i bardzo pomocna

- Historia firmy. Videotronic Nova jest na rynku od 25 lat. Często pojawiające się „okazje” to pułapka dla naszych pieniędzy.
- Wygodne włączanie i wyłączania,
- Sygnalizacja brań dwustronnych przez rybę, czyli od i do brzegu.
- Pełna regulacja siły głosu, barwy, czułości przesuwu linki.
- pamięć brania z dodatkowa diodą(najlepiej 30 sekund).
- Odporność na warunki atmosferyczne. Głównie na wilgoć i temperaturę.
- Opory przesuwu linki pod różnym obciążeniem.
- Czułość. Sygnalizacji brania. Można to w niektórych modelach regulować. Jest to dla mnie ważne, bo często łowię z otwartym pałąkiem i bez swingera.
- Ważne, żeby zestaw radiowy używał pasma radiowego innego niż piloty oraz podobne zestawy innych producentów.
- Zasięg! Na tę wartość skarży się wielu wędkarzy, bo jest to wartość chyba najczęściej przez firmy fałszowana. Mój zestaw ma zasięg realny 250 - 300 metrów bez względu na warunki atmosferyczne. Sprawdziłem! Istnieje możliwość użycia zewnętrznej anteny GSM 900 Mhz z kablem (np. na dachu domku) a wtedy zasięg zwiększa się do 1 kilometra. Uważam jednak to za fanaberię.
- No i wreszcie trwałość materiałów użytych do wykonania sygnalizatora, a głównie centralki. Najlepiej żeby centralka wykonana była z duraluminium, co czyni ją praktycznie niezniszczalną. Moja została przejechana przez przypadek przez samochód i w dalszym ciągu działa bez zarzutu.
- Wielkość, zwarta budowa jest bardzo wygodna w transporcie.
- Nie zwykle wygodne jest rozwiązanie z diodami zmierzchowymi na sygnalizatorach. Włączają się automatycznie. Ich kolory są różne w zestawie i odpowiadają kolorom sygnalizacji na centralce.

Kupiony przeze mnie zestaw spisuje się bez zarzutu. Jedynym minusem jest dla mnie zbyt mocne światło diod sygnalizacyjnych. Oczywiście firma Videotronic Nova została podana, jako przykład, a najważniejsza w wyborze producenta będą indywidualne preferencje. Mam jednak nadzieję, że podane informacje okażą się przydatne przy wyborze modelu.
PB.

Opinie (29)

dziu-dziu

No właśnie przymierzam się do zakupu sygnałków z centralką i dalej nic nie wiem mimo że coraz więcej czytam na ten temat. Opinie użytkowników są tak rozbieżne że ciężko się połapać która opinia jest użytkownika a która przedstawiciela handlowego który ma prowizję ze sprzedanego produktu. Brakuje mi w tym opisie jeszcze czasu pracy baterii w centralce i sygnałkach no i czy da się wyłączyć w nocy świecenie diodek chodzi o to żeby włączały się tylko przy braniu. [2015-10-08 12:26]

rush111

Możesz podać pełną nazwę tego zestawu i cenę ? [2015-10-08 15:49]

Zielan

Takie cudo chcę zakupić :) [2015-10-08 16:05]

spines21

Sygnalizatory nie wątpliwie przydają się podczas łowienia. Nie musi to być sprzęt za wielka kasę-ma być niezawodny i to wszystko. Wiele sygnalizatorów na rynku różni się tylko nazwa i często ceną,a to jeden produkt. Mnie interesuje czy sygnalizacja jest ok. i nie muszę mieć wielu innych funkcji oferowanych często jako niezbędne i podnoszące cenę zestawu. Inna sprawa,ze ceny niektórych centralek są chyba z kosmosu-gdyby użyć najdroższych możliwych części do ich produkcji w żaden sposób nie wyszła by cena za jaką są oferowane. Mam dość stare sygnałki i nadchodzi czas wymiany na coś nowszego. Postanowiłem wybrać coś z oferty Monster Fishing Polska wędkarskie elektroniczne sygnalizatory brań. Można wybrać mniej lub więcej\"wypasione\" -co komu potrzebne. Koledzy już maja więc miałem okazję sprawdzić działanie -spoko jak najbardziej. No i w razie czego serwis na miejscu. [2015-10-08 16:06]

JKarp

Dodać należy jeszcze - czy sygnałki są zasilane baterią 9 V, czy połączenie sygnałek-centralka jest 1:1. Akurat to zdanie że zestaw ma pracować w zakresie innym niż zestawy konkurencji lub piloty jest nietrafne. Zestaw nigdy nie pracuje na paśmie konkurencji ale ma być możliwość szybkiego przeprogramowania pasma w razie gdyby okazało się, że dwa zestawy tej samej firmy pracują razem. Włączanie z automatu diody zmierzchowej jest niekoniecznie dobrym rozwiązaniem. [2015-10-08 16:23]

fejk

Niedługo karpiarze chyba przestaną nazywać się wędkarzami tylko operatorami sprzętu łowiącego, coraz więcej elektroniki zaczyna się u nich pojawiać: sygnalizatory, łódki zanętowe, echosondy bezprzewodowe, są już nawet kamerki przez które można obserwować swoją przynętę :D Nie żebym miał coś przeciwko temu wszystkiemu, ale uważam, że te dźwięki, światełka i ekraniki zabijają prawdziwy klimat pobytu nad wodą i obcowania z przyrodą. [2015-10-08 18:18]

przemydrzak

fejk - łowiłeś kiedyś karpie? ? Zanim zaczniesz się wypowiadać zapoznaj się z tematem i specyfiką poławiania tych ryb. [2015-10-08 18:22]

fejk

przemydrzak Łowiłem i wiem, że takie rzeczy się przydają, ale jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie potrzebował pikająco-święcących zabawek żeby złowić konkretną rybę, niektórzy obecnie mają więcej sprzętu za grube tysiące niż umiejętności, jakby pojechali nad wodę bez tej elektorniki to byliby jak dzieci we mgle, które nie wiedzą gdzie zarzucić wędkę. Umieć znaleźć idealne miejsce i skutecznie zwabić rybę bez tego-to jest sztuka. [2015-10-08 18:34]

pakul1206

\"Sygnalizatory - jak wybrać?\" Niestety ale jest to charakterystyka konkretnego modelu, konkretnej firmy, choć z zalet tego Twojego urządzenia można próbować wnioskować \" jak wybrać\". [2015-10-08 19:29]

pakul1206

\"Sygnalizatory - jak wybrać?\" Niestety ale jest to charakterystyka konkretnego modelu, konkretnej firmy, choć z zalet tego Twojego urządzenia można próbować wnioskować \" jak wybrać\". [2015-10-08 19:29]

JKarp

No masz rację tylko jak przez np trzy doby dopilnować wędek ? Bez tych sygnałków nie wróżę sukcesu. Zagapisz się, zaśniesz w fotelu, odwrócisz się choćby robiąc jedzenie i w tym czasie branie... Jedno, jedyne branie a Ty go przegapiasz. Na moim profilu jest artykuł \" Usłyszeć branie \" - polecam. [2015-10-08 19:38]

przemydrzak

O to mi chodziło fejk. To co napisał JKarp. Gapić się cały czas bombkę? Sorry ale to jest nudne! [2015-10-08 20:36]

JKarp

Nudne ? To jest niewykonalne. [2015-10-08 20:52]

Wachta2

No to sobie odpalcie bata jak Wam się nudzi na rybach. [2015-10-08 23:29]

przemydrzak

Wachta2 - mam wrażenie, że nigdy nie byłeś na zasiadce, dlatego Ci wybaczę ten brak zrozumienia. [2015-10-09 07:59]

dziu-dziu

Koledzy możecie polecić jakieś konkretny model sygnałków które wiecie że działają fajnie warto kupić, ktoś z was ma testował itd. mają wyłącznik nocny i nie trzeba wymieniać baterii ,,co zasiadkę \'\' [2015-10-09 08:13]

aldente

Ja z kolei jestem wdzięczny za takie artykuły. Czasem nie chce mi się samemu wyszukiwać, porównywać i zastanawiać się, co lepsze. Jeśli doświadczony Kolega, który już długo siedzi w temacie, wskazuje nawet na jeden produkt, ale spełniający oczekiwania wędkarskie, to \"idę na gotowe\". Nie szukam wtedy kwadratowych jaj. P.S. Do Kol. spines: Oczywiście, że ceny centralek muszą być zawsze wyższe od cen podzespołów. Nawet jeśli byłyby te części najdroższe z możliwych. Liczy się również wiedza, i testy które umożliwiły skonstruowanie takiego urządzenia.Zawsze można sobie powiesić jajko niespodzianka ze świetlikiem, wtedy nie będziez kosmosu :-) [2015-10-09 08:39]

JKarp

Aldente mylisz się i to bardzo. Chodzi o to, że nie wiedzieć czemu sygnałki Fox, Delkim itd są tak drogie w porównaniu do pewnych firm. Ceny zestawów z centralkami napradę nie muszą być tak duże tym bardziej, że w wielu wypadkach tak na prawdę nie mają za dużo funkcji, są wadliwe, serwis trwa miesiącami, firma wypuszcza nowe sygnałki mające współpracować ze starymi centralkami ale jak się okazuje w ogóle jest to niemożliwe. Na temat sygnałków wiem dużo, bardzo dużo :-) [2015-10-09 09:39]

mulak1

Panie autorze tekstu ,Panie Piotrze .Opisuje Pan sygnalizatory brań ,czym się kierować przy zakupie[ zgadzam się, tylko w tej części ]. I co Pan kupił i wybrał ,sporo też o firmie Videotronic nowa w opisie . Ale nie zgadzam się z tym, że. Różne osoby wciskają kił wędkarzom,o produktach wędkarskich. Zachwalają i promują je na portalach .Chodzi mi oto że. Opisuje Pan sygnalizatory Videotronic nowa. A na zdjęciu głównym przy artykule jest Pan z sygnalizatorami z górnej pułki, Delkim .A opisuje Pan videotronic nowa. A sygnalizatory proszę Pana , Videotronic a Videotronic nowa to tak jak dzień do nocy . ......Pozdrawiam . [2015-10-09 10:51]

aldente

JKarp, wiem..., że nic nie wiem :-) Zdaję sobie sprawę z tego, jaką politykę cenową robią firmy, które tę elektronikę produkują. Nigdy nie miałem dlatego odwagi, aby inwestować w sygnałki i podobne cuda, żeby się nie naciąć. Jeśli już zdarzy mi się zasiadka, to wtedy nie drzemię, tylko obserwuję prosty wskaźnik brania z dzwoneczkiem i świetlikiem:-) Cale szczęście, że nie mam dylematu z elektroniką. żona bymniewtedy chyba zatłukła...(za wydatki :-) ) [2015-10-09 11:56]

Wachta2

Masz rację Przemudrzaku nie byłem na zasiadce, to nie dla mnie. [2015-10-09 12:06]

JKarp

@aldente- Oj bardzo byś się zdziwił z tymi cenami i jakością. Uwierz mi, że nie cena świadczy o sygnałku. Cena świadczy o firmie. Rozumiem, że są prekursorzy - Fox, Delkim, Videotronic ale czasy hegemonii już są dawno za nami a te firmy z uporem maniaka podsyłają nam swoje produkty w cenach niewyobrażalnych licząc chyba naprawdę na takich co dla samej nazwy gotowi są zapłacić 1500 i więcej złotych. [2015-10-09 12:25]

spines21

\"P.S. Do Kol. spines: Oczywiście, że ceny centralek muszą być zawsze wyższe od cen podzespołów. Nawet jeśli byłyby te części najdroższe z możliwych. Liczy się również wiedza, i testy które umożliwiły skonstruowanie takiego urządzenia.Zawsze można sobie powiesić jajko niespodzianka ze świetlikiem, wtedy nie będziez kosmosu :-)\" @aldente- centralki mogą kosztować 200,400 ,500 złoty,ale są i takie ,które kosztują 1699, 1500,2500 albo 3500 złoty i o takie ceny mi chodziło .Z czego są zrobione ,że na tyle są wycenione? Wiesz już o co mi chodzi? [2015-10-09 16:06]

marek-debicki

\"- Opory przesuwu linki pod różnym obciążeniem. - Czułość. Sygnalizacji brania. Można to w niektórych modelach regulować. Jest to dla mnie ważne, bo często łowię z otwartym pałąkiem i bez swingera.\" Podczas Twojego opisu, zaciekawiła mnie jedna sprawa. Czy można Piotrze poprosić o rozszerzenie powyższego zagadnienia? [2015-10-09 19:30]

piotr-berger

Koledzy nie sądziłem, że ten wpis wzbudzi, aż takie zainteresowanie ?! Oczywiście na wszystkie pytania postaram się niedługo odpowiedzieć, gdy pozbieram wszystkie poruszane zagadnienia. Pozdrawiam wszystkich i dziękuję za zainteresowanie moim blogiem oraz dzielenie się opiniami o poruszanych przeze mnie tematach. [2015-10-09 20:48]

piotr-berger

Do mulak1. Gratulacje za spostrzegawczość! Fakt to Delkim. Wrzuciłem to zdjęcie bo fajne, a sprzęt jest Grzegorza Świerżewskiego z jez. Miłoszewskiego. Każdy ma prawo wyboru, a ja nie chcę być posądzany o stronniczość. Podałem jako przykład takie jakie znam i używam. Uważam, że jest to uczciwe. Trudno, żebym opisywał coś czego nie znam. Jakbym zdecydował się na tańszy model przy zakupie to taki bym opisał. Videotronic Nowa i Videotronic według mojej wiedzy może nie kompletnej to dwie różne firmy. Nie staram się porównywać produktów, bo używam tylko VN, a wyrobów V nie znam. Pozdrawiam. [2015-10-09 21:07]

rafalwedkuje

\'\' Najlepiej żeby centralka wykonana była z duraluminium, co czyni ją praktycznie niezniszczalną. Moja została przejechana przez przypadek przez samochód i w dalszym ciągu działa bez zarzutu. \'\' Strasznie mi się podobają twoje przypadki rozjeżdżania centralki. Fakt jak jestem na rybach to zawsze słyszę jak ktoś rozjeżdża swój sprzęt i nic mu nie jest. A te fotki innego sprzętu to wisienka na torcie. Reklama dżwignią handlu. [2015-10-11 12:16]

mulak1

Według mnie ważną i bardzo ważną funkcjom W sygnalizatorach oprócz głośności ,barwy tonu i czułości jest chwilowy wyłącznik przy ustawianiu zestawu, bardzo mało sygnalizatorów na rynku ma taki wyłącznik .A producenci montują podświetlenia nocne ,zmiany koloru sygnalizatora nie wiem po co, wcale nie potrzebne - tak zwany bajer tylko tyle .Przy braniu i tak przecież świeci sygnalizator i wiadomo który .Dziękuje za odpowiedz Panu Piotrowi i pozdrawiam . [2015-10-12 10:40]

marzena227

jak czytam niektóre wpisy to nie tylko ręce opadają, takiego np. fejka owszem kiedyś i nie było takich ,,udogodnień,, moi bracia jak mnie na noc zabierali zamiast teraz , policjantów, małpek czy swingerów na żyłce ,,wieszali,, papierek, a starszy brat zrobił sobie z latarki zasilanej płaską baterią sygnalizator świecący, było to jeszcze w latach jakoś pod koniec 80. kiedy było branie żyłka zeskakiwała z blaszki i zaświecała się żaróweczka. ma ten swój sprzęt do dziś, tylko gorzej z kupnem płaskiej baterii. kiedy ryby biorą jak głupie to fakt nie potrzeba sygnalizatorów, niestety z rybami coraz gorzej z roku na rok. ludzie więc jeżdżą na hodowlane stawy a tam sygnalizator i młynek z wolnym biegiem to podstawa , chyba że jesteś w stanie 3 dni (72 godz) non stop stać i patrzeć na kije, nawet siku nie robić. no to ja cię podziwiam. bo branie braniem, ale wędkę można stracić w ułamek sekundy , wiem coś o tym . ja swoje sygnalizatory mam firmy robinson , mają regulację i czułości , głośności ,tonów, z diodami zmierzchowymi na sygnalizatorach. Włączają się automatycznie. Sygnalizacja brań dwustronnych i wytrzymały jest na ulewy i palące żarem słońce, zasilany 9v, oprócz tych mam i inne ale nie zamienię już ich na inne. kupując były i z centralką ale ona mi akurat nie potrzebna jeśli odchodzę od kija na większą odległość zawsze brat jest obok na swoim stanowisku więc on pilnuje i kontroluje oba stanowiska. pozdrawiam ;) [2015-10-20 21:12]

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze Internautów.

Czytaj więcej

Społecznościowy Portal Wędkarski wedkuje.pl
2008 - 2024